Często słyszę, „chcę schudnąć, zacznę ćwiczyć, ale na razie stylu jedzenia nie zmienię”, „idę na dietę, ale ćwiczyć nie zamierzam”.

Wszystko fajnie. Na początku może to i wystarczy, ale z czasem przekonasz się, że dojdziesz do ściany. I nawet super dieta bez treningów nie będzie popychała Cię do przodu. Cardio 5 razy w tygodniu, przestanie działać. Ale nie załamuj się. Tak MA praktycznie każdy. Twój organizm przyzwyczaja się do dostarczanych bodźców i tylko zestaw modyfikowanych składników jest w stanie pomóc Ci w ciągłym dążeniu do celu. Jaki to zestaw fit zasad? Już lecę z pomocą.

a. ćwiczenia cardio

Ćwiczenia cardio kojarzą się z bieganiem, rowerem czy steperem. I słusznie. Jest to rodzaj treningu aerobowego, czyli tlenowego. Podczas takiego treningu wzmacniamy nasze serce i poprawiamy wydolność. Aby trening cardio miał sens, powinien trwać conajmniej 30 minut, minimum 3 razy w tygodniu.

Niestety często możemy się spotkać, z sytuacją gdy treningi cardio, które stanowią jedyny rodzaj aktywności, przestają działać na nasze ciało. Biegamy 3-4 razy w tygodniu po 5-8 km. Zdrowa dieta. I zero efektów. Co robić? Dorzuć interwały, czyli pracuj na zmiennym tempie. A najlepiej dodatkowo zacznij przygodę z ciężarami.

b. trening siłowy

Trening siłowy, zwany oporowy lub anaerobowy, czyli beztlenowy ponieważ podczas tego typu wysiłku tętno jest bardzo wysokie i nasz organizm nie jest w stanie dostarczyć potrzebnej ilości tlenu. Podczas takiego treningu jako efekt uboczny powstaje kwas mlekowy, który powoduje zakwaszenia naszego organizmu.

Istnieje kilka typów ćwiczeń siłowych:

1. izometryczny, czyli nie wykonujemy żadnego ruchu. Nasze mięśnie pracują ponieważ je napinamy. Najbardziej popularnym ćwiczeniem izometrycznym jest deska.

2. oporowe, czyli takie gdzie stosujemy jakiś ciężar, który stawia nam opór. Tutaj można wymienić ćwiczenia z takimi przyrządami jak sztanga, hantle czy gumy.

3. izolowane, gdzie koncentrujemy się na określonej grupie mięśniowej. Z reguły są to ćwiczenia na maszynach.

Chcesz dowiedzieć się więcej, zerknij na mój wpis z zasadami treningu siłowego. Znajdziesz tam również info dlaczego warto ćwiczyć siłowo i jak zacząć. Wpadaj TUTAJ
c. zdrowa dieta

Zdrowy sposób jedzenia to podstawa dla każdej aktywnej osoby. Nie chodzi tu tylko o to, że dzięki „czystej misce” możemy schudnąć, ale przede wszystkim być zdrowym. Nasz organizm nie został przystosowany do trawienia fastfoodów, żywności mocno przetworzonej czy napój gazowanych.

Oto kilka podstawowych zasad zdrowego odżywiania:

  • pij conajmniej 2 litry wody,
  • jedz dużo warzyw i owoców (te drugie najlepiej do 14-15),
  • unikaj mocno przetworzonej żywności,
  • zrezygnuj z napojów słodzonych i gazowanych,
  • kontroluj spożycie cukru i soli.

To taki bardzo ogólny zestaw wytycznych zdrowego jedzenia. Ale zapewniam Cie, że jeżeli go wprowadzisz, Twoje ciało podziękuje Ci za to.

d. nastawienie

Najczęściej pomijana część. Zapominamy o tym wychodząc z założenia, że nie jest to istotne. Ale wyznaczanie sobie celów oraz praca nad własną motywacją to podstawa sukcesu.

Jeżeli masz ochotę mocniej zagłębić się w tematykę tego magicznego mixu, zachęcam Cię do lektury książki „Spalaj tłuszcz, buduj mięśnie”, autorstwa Toma Vento. Książka wygląda archaicznie, ale wiedza w niej zawarta jest jak najbardziej aktualna.

Zapraszam Cie również na mój kanał, a tam na odcinek „Sportowych Luźnych Gatek”, gdzie opowiadam o magicznym fit mixie. Wpadaj TUTAJ

spalaj tluszcz buduj mięsnie agnieszka peszek tom vento